10 RESULTS

Jos IJspeert

Wat kunnen we leren van kinderrevalidatie? Kinderrevalidatie: motorisch leren en impliciet trainen van scapula coördinatie De kinderschouderpoli dient als tertiair centrum waarbij we kinderen na verwijzing van de medisch specialist beoordelen met kinderfysiotherapeut kinderergotherapeut, kinderneuroloog en kinderrevalidatiearts. Deze kinderen worden begeleid volgens de methodiek die is ontwikkeld voor volwassen patiënten met NA die is aangepast …

Astrid Versantvoort

Coach, ACT therapeut, Gynaecoloog n.p Wat kunnen we leren van de patiënt? In deze sessie zullen Kevin Kuppens en Karin Hekman een interview houden met Astrid. Astrid heeft al heel lang schouderpijn. Het begon met tendinitis calcarea en eindigde in een omgekeerde schouderprothese. Door de schouderpijn heeft zij haar baan als gynaecoloog moeten opgeven en …

Anne Benjaminse

Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG ‘Wat kunnen we leren van motorisch leren’ Motorisch leren is het vermogen van een individu om motorische vaardigheden te verwerven waarbij een relatief permanente verandering optreedt. Bij het aanleren van optimale bewegingspatronen zoals bij revalidatie van blessures spelen vele aspecten een rol. Niet alleen de fysieke component behoeft aandacht; het is ook aan te …

Wim Dankaerts

Hoofddocent – Musculoskeletal Rehabilitation Research Unit, Department of Rehabilitation Sciences- Faculty of Kinesiology and Rehabilitation Sciences, University of Leuven / praktijkhouder PVMT Tienen) Wat kunnen we leren van Congnitive Functional Therapy? Kunnen we CFT ‘copy/pasten’ en integreren als high value care management bij schouder pijn? Cognitieve Functionele Therapie (CFT) ontwikkelde zich initieel als een geïntegreerde …

Paul van Wilgen

Fysiotherapeut, psycholoog en epidemioloog Transcare Groningen (www.transcare.nl) VU Brussel PAIN onderzoeksgroep Pain in motion internationale onderzoekgroep (www.paininmotion.be) Wat kunnen we leren van pijneducatie?  In deze workshop zal worden gedemonstreerd hoe in de praktijk het onderzoek bij chronische pijn eruit ziet en hoe pijneducatie kan worden toegepast in de behandeling. Middels verschillende pijnmodellen en metaforen wordt …

Jo Nijs

Kinesitherapeut in het Universitair Ziekenhuis Brussel en gastprofessor aan de Universiteit van Gotenburg (Zweden). Leefstijl en aanhoudende schouderpijn: ingrediënten voor een gepersonaliseerde, multimodale behandeling Na het volgen van deze voordracht zullen deelnemers: Begrijpen dat leefstijlfactoren voorname aangrijpingspunten zijn voor de behandeling van aanhoudende schouderpijn; Leefstijlfactoren relevant voor patiënten met aanhoudende schouderpijn (her)kennen; Begrijpen dat gerichte …

Andrea Evers

Hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden en als Medical Delta hoogleraar tevens verbonden aan de TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. Woorden als Medicijn – Hoe het placebo effect kan bijdragen aan betere zorg Van veel reguliere behandelingen weten we niet wat de werkzame ingrediënten zijn. Zo kan het effect van een placebopil even groot …

Maaike Pelsma

Kinderfysiotherapeut Kinderrevalidatie: motorisch leren en impliciet trainen van scapula coördinatie De kinderschouderpoli dient als tertiair centrum waarbij we kinderen na verwijzing van de medisch specialist beoordelen met kinderfysiotherapeut kinderergotherapeut, kinderneuroloog en kinderrevalidatiearts. Deze kinderen worden begeleid volgens de methodiek die is ontwikkeld voor volwassen patiënten met NA die is aangepast voor de benadering van kinderen. …