9 RESULTS

Jos IJspeert

Wat kunnen we leren van kinderrevalidatie? Kinderrevalidatie: motorisch leren en impliciet trainen van scapula coördinatie De kinderschouderpoli dient als tertiair centrum waarbij we kinderen na verwijzing van de medisch specialist beoordelen met kinderfysiotherapeut kinderergotherapeut, kinderneuroloog en kinderrevalidatiearts. Deze kinderen worden begeleid volgens de methodiek die is ontwikkeld voor volwassen patiënten met NA die is aangepast …

Anne Benjaminse

Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG ‘Wat kunnen we leren van motorisch leren’ Motorisch leren is het vermogen van een individu om motorische vaardigheden te verwerven waarbij een relatief permanente verandering optreedt. Bij het aanleren van optimale bewegingspatronen zoals bij revalidatie van blessures spelen vele aspecten een rol. Niet alleen de fysieke component behoeft aandacht; het is ook aan te …

Joeri Calsius

Klinisch psycholoog (PhD.) en kinesitherapeut Joeri studeerde eveneens cultuurfilosofie (MA.) en gezondheidswetenschappen (MSc.). Hij specialiseerde zich als lichaamsgericht psychotherapeut. Het myofasciale lichaam als blauwdruk bij stress en trauma  Wat kunnen we leren vanuit psychologisch perspectief? In deze workshop focussen we op een psychosomatisch fenomeen dat therapeuten al langer bezig houdt, namelijk hoe kan stress- of …

Jeroen de Jong

Head of Science / Development van Het Rughuis en PHI, gespecialiseerde GGZ instellingen, en verbonden aan de vakgroep revalidatiegeneeskunde Maastricht University. Exposure in Vivo bij chronische pijn: Wanneer en Hoe? Tijdens de presentatie wordt duidelijk gemaakt hoe patiënten met chronische pijnklachten verstrikt kunnen raken in een neerwaartse negatieve spiraal, beginnend bij catastrofale verkeerde interpretaties van …

Edwin de Raaij

Perceptie, placebo, nocebo en verwachtingen Jouw behandeling voor mensen met schouderpijn kan verrijkt worden door te gluren bij de buren. De kennis die bijvoorbeeld over lage rugpijn is ontwikkeld in de afgelopen jaren kan ook toegepast worden op het behandelen van schouderpijn. In deze workshop ga jij met perceptie, placebo, nocebo en verwachtingen aan het …

Beate Dejaco

Fysiotherapeute, projectmedewerker Kenniscentrum, intern leercoach. Specialisatie: Manuele therapie, sportfysiotherapie. Virtual reality in shoulder rehabilitation? Virtual Reality is een technologische toepassing die zich in een razend tempo ontwikkelt en steeds meer zijn weg vindt in de wereld van de gezondheidszorg. VR wordt in de educatie van zorgpersoneel al geruime tijd toegepast en de ontwikkeling van VR …

Maaike Pelsma

Kinderfysiotherapeut Kinderrevalidatie: motorisch leren en impliciet trainen van scapula coördinatie De kinderschouderpoli dient als tertiair centrum waarbij we kinderen na verwijzing van de medisch specialist beoordelen met kinderfysiotherapeut kinderergotherapeut, kinderneuroloog en kinderrevalidatiearts. Deze kinderen worden begeleid volgens de methodiek die is ontwikkeld voor volwassen patiënten met NA die is aangepast voor de benadering van kinderen. …

Anke van Bladel

Postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Gent, Fysiotherapeut UZ Gent afdeling Acquired Brain Injury Neurorevalidatie De workshop zal een praktisch gerichte uiteenzetting zijn over de veranderingen ter hoogte van de schouder na het doormaken van een beroerte en de effecten daarvan i.f.v pijn, functionaliteit en gang bij deze patiëntengroep. Er zal ook tijd besteed worden aan …